Nieuw leven in een bestaande bedrijfspanden

Groot, groter, grootst. Ooit was dat de norm in het land van de bedrijfsgebouwen. Maar die vlieger gaat niet langer op. Flexibiliteit is nu het toverwoord, onze behoefte verandert. Steeds meer ondernemers kloppen daarom bij mij aan met de vraag of ik kan helpen bij de make-over van een bedrijfspand. De vijf belangrijkste vragen op een rij.

Waarom zou ik geld investeren in een gedateerd bedrijfsgebouw?

Wat op de huizenmarkt geldt, geldt ook op de bedrijfsmarkt: het wordt steeds moeilijker om een vrije kavel te bemachtigen. Bovendien bevinden vrije bedrijfskavels zich steeds verder achterop het industrieterrein. Daarbij: niet zozeer een ruimtebehoefte is actueel, wel een veranderende behoefte. Het kantoor gaat van werkplek naar ontmoetings- en vergaderplek. Beleving wordt belangrijker. Dit is goed realiseerbaar in een bestaand bedrijfspand, zeker wanneer dit bedrijfspand reeds is afbetaald en op een goede locatie staat.

Hoe bepaal ik de ruimtebehoefte in mijn kantoor?

Een goede eigenaar is zich ervan bewust dat hij niet zelf beslist, maar dat hij dat samen met medewerkers en klanten doet. De slavendrijver is een archetype uit ver vervlogen tijden. Een kantoor als een Chinees naaiatelier is niet meer van deze tijd. Wat wel? Dat hangt af van je business, van je mensen en de activiteiten. Waar is behoefte aan? Nu, maar ook over vijf jaar? En over tien? Moeten er flexibele werkplekken komen of juist stilteruimtes waar medewerkers geconcentreerd en in een goed klimaat kunnen werken? Om te komen tot antwoorden op deze vragen helpt een blanco vel. Bedenk wat je zou doen als je opnieuw zou beginnen.

 

Bepaal de ruimtebehoefte in je kantoor.  Waar is behoefte aan? Nu, maar ook over vijf jaar? En over tien?

Hoe zorg ik ervoor dat mijn oude bedrijfsgebouw er weer mooi uitziet?

Veel bedrijfsgebouwen, zeker de wat oudere, zijn eenvoudig gebouwd. Rechte lijnen, grote vlakken, platte daken, steile gevels, enzovoorts. Dat ziet er saai uit en met een beetje pech zijn kleuren die ooit fel en sprekend waren vaal geworden. Het goede nieuws: dit zijn bij uitstek gebouwvormen die zich lenen voor een make-over. Een lik verf doet ook wonderen. Een mooi voorbeeld vind ik het pand van interieurbouwer Mint (geen ontwerp van mij). Ooit zat op deze plek een dakbedekkingsbedrijf. Het pand had geen uitstraling. Mint zag er heil in en maakte er wat moois van. Hoe? Met mooie houten gevelplanken, een brede boei, een fris logo en een aantal andere relatief kleine ingrepen. Een wereld van verschil.

In hoeverre is een make-over van een bedrijfsgebouw financieel aantrekkelijk?

Om die vraag te beantwoorden moeten we het alternatief weten: nieuwbouwen. In het geval van nieuwbouw koop je dure grond op een meestal niet zo aantrekkelijke plek waar vervolgens een duur pand op wordt gezet. Het voordeel is dat het pand gebouwd kan worden volgens de laatste (duurzame) bouwnormen, maar je portemonnee raakt er snel van leeg. Een make-over is veel laagdrempeliger. Het voordeel van bedrijfsgebouwen is dat binnenwanden vaak zo zijn gebouwd dat deze gemakkelijk te verplaatsen of verwijderen zijn. Een nieuwe indeling is dus zo gemaakt. Bovendien is het niet ingewikkeld om de uitstraling van een pand flink up te graden. Kijk maar naar dit project. Wat nu een innovatief bedrijfscentrum is, was voorheen een varkensproefbedrijf. Met relatief eenvoudige ingrepen is een flinke upgrade gerealiseerd.

Oké, maar met welke bedragen moet ik dan rekening houden?

De kosten zijn vanzelfsprekend sterk afhankelijk van de omvang van een pand, maar om toch een idee te geven noem ik wat getallen. Reserveer voor het upgraden van de buitenzijde van het pand € 75.000. Doe hetzelfde voor het veranderen van de indeling, ook € 75.000. En houd ook € 50.000 achter de hand voor het aanpassen van de installatiewerken. Totale kosten voor de make-over: € 200.000. 

Ben je in het bezit van een bedrijfsgebouw en ben je benieuwd wat er mogelijk is? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee.

Geef een reactie

We laten je mailadres niet zien.