Verhouding inhoud en vorm van een woning

95% inhoud, 5% vorm

Wij zijn ontwerpers, vormgevers. Onze opdrachtgevers denken dan ook: jullie kunnen ons helpen aan een mooi huis of een prachtig bedrijfspand. Een logische gedachte, zou je denken. Toch is hier sprake van een denkfout. Want wat ontwerpen we precies, wat geven we vorm? Het antwoord: ruimtes die jou in staat stellen om je leven te leiden zoals jij dat wilt.

Het begint vaak met een belletje, daarna volgt een eerste afspraak. Na een korte kennismaking gaan de kaarten meteen op tafel: ‘Dit is zo’n beetje hoe we het voor ogen hebben.’ De klant vouwt een groot moodboard open of opent een Pinterest-bord met tig afbeeldingen. Wat we te zien krijgen: kleuren, vormen, materialen, gevels. Met toelichtingen als: ‘We willen een strak huis.’ Of: ‘We dromen van een schuurwoning.’

Vragen, vragen, vragen

‘Vergeet het!’ zeggen we op die momenten. Vergeet wat je hebt uitgezocht en bedacht. Vergeet de buitenkant. Daar zijn we niet in geïnteresseerd, voorlopig niet. We zijn geïnteresseerd in jou. We vragen niet: ‘Wat vind je mooi?’ Maar:

  • Wie ben je?
  • Hoe ontspan je?
  • Wat doe je thuis op een vrije dag waarop je verder niets hoeft?
  • Wat is je favoriete plek in huis?
  • Wat zou je willen veranderen aan de plek waar je nu woont?
  • Wat waren fijne plekjes in het huis waar je opgroeide?
  • Welke toekomstplannen heb je?

Want wij ontwerpen leef-, werk- en verblijfsruimten. Plekken waar je wilt zijn, waar je elkaar ontmoet. Plekken die passen bij jou. De buitenkant van een gebouw is daarbij ondergeschikt. Gevels en daken zijn een invuloefening, ze ontstaan als vanzelf. Door de functies van een gebouw, door de plek en de omgeving. En oké, uiteindelijk ook door smaak, want het mag er natuurlijk best fraai uitzien.

Eerst inhoud, dan vorm

95-5, dat is ongeveer de verhouding. 95 procent van de tijd besteden we aan de binnenkant van een ontwerp, de inhoud. Daarbij is de vraag ‘Wat zie ik of wil ik zien?’ leidend. We zorgen ervoor dat jouw leefritme meebeweegt met de weg die de zon aflegt, halen gratis warmte binnen en denken goed na over het uitzicht. Deze keuzes vormen meteen de basis voor de buitenkant. Want – begrijp ons niet verkeerd – ook die moet kloppen. Als je aan komt rijden bij je woning of bedrijfspand wil je denken: wow! Daar zorgen we ook voor, en dat begint bij focussen op dat wat zich achter de gevel bevindt.

Dus laat dat Pinterest-bord voorlopig maar achterwege en focus je op de vraag: waar word jíj blij van?