Nieuwe fase, nieuwe huisstijl: wij zijn er klaar voor

We hebben onze huisstijl aangepast: een nieuw logo, nieuwe kleuren, een nieuwe website, een nieuwe versie van ons stappenplan én een aangescherpt verhaal. Kortom, we zijn klaar voor de volgende fase. In deze blog leg ik uit wat er is veranderd en waarom.

Het idee voor een nieuwe huisstijl ontstond eind 2018. Enerzijds omdat ik andere woorden begon te gebruiken (ik zag de betekenis van het door mij veelvuldig gebruikte ‘dromen’ devalueren), anderzijds omdat mijn interesse verschoof. Waar ik voorheen vrijwel uitsluitend voor particuliere opdrachtgevers werkte, daar werk ik steeds vaker voor zakelijk opdrachtgevers: The Green East, OQ Value (afbeelding boven), Vitexx. De afwisseling bevalt. Zakelijke opdrachtgevers hebben andere uitdagingen en die houden me scherp. En dan waren daar nog onze workshops, de zogenaamde droomdagen. Na tien edities was het tijd voor een nieuwe opzet.

Vorm-vrij

Als eerste zijn we met ons logo aan de slag gegaan. In overleg met ontwerper Paulus Egberts hebben we besloten om het bij een woordmerk te houden. Immers: de combinatie van letters (en dus vormen) straalt op zichzelf iets architectonisch uit. Door gebruik te maken van onderkastletters blijft het logo vriendelijk en toegankelijk. Wat ‘overblijft’ is het lettertype. Omdat onze ontwerpen niet gebonden zijn aan een stijl, hebben we ervoor gekozen om hoekige en ronde letters af te wisselen in het logo. Daar is dit woordmerk uitgerold.

De wens die we bij de ontwerper hebben neergelegd voor de verdere huisstijl: we willen een ‘level omhoog’, zonder dat we ons laagdrempelige karakter verliezen. Dat hebben we onder meer bewerkstelligd door gebruik te maken van strakke lijnen en ingetogen kleuren (zwart, wit, grijs) én een opvallende kleur. Dat werd geel. Waarom geel? In veel afbeeldingen is de lucht blauw, het gras groen en eventuele gemetselde stenen aan huizen zijn rood. De kleur geel komt bijna niet terug in ontwerpen en geeft daardoor een fris contrast. 

Het kleurpalet

Toen de huisstijl stond, hebben we achtereenvolgens onze uitingen aangepakt. Het boekje met het stappenplan, onze hardcopy A3-presentatie waarmee we ontwerpen presenteren aan opdrachtgevers en natuurlijk de website. Die website hebben we overzichtelijk proberen te houden met een focus op de ontwerpen en onze werkwijze. Meer dan op de vorige website wordt er aandacht besteed aan de workshops. De reden: vanaf volgend jaar is de opzet van de workshops aangescherpt. Maar daarover later meer.

Hopelijk spreekt dat wat je ziet aan. Reageren op onze nieuwe huisstijl? Dat mag natuurlijk. Graag zelfs. Laat gerust een reactie achter.